Opdracht 18

Je bent goed bezig!

14/01/2021

Activiteit

Geef jij iemand wel eens een complimentje? Zeg jij bijvoorbeeld wel eens tegen je moeder dat ze er mooi uitziet? Of zeg je tegen je beste vriend dat je zijn nieuwe sneakers zo gaaf vindt? Als je iemand een complimentje geeft, zeg je iets aardigs tegen de ander.

Hoe voel jij je als je vader jouw een compliment geeft? Ben je dan trots? Word je dan blij? Als jij van tijd tot tijd iets leuks tegen een ander zegt, voelt een ander zich vast ook trots.

Benieuwd hoe je jezelf en anderen een compliment kunt geven? Check het hier!
En wie weet voel jij je straks zo trots als een pauw!

Hoe kan ik complimenten geven

Relax

Vond je de afgelopen weken of maanden best wel spannend? Door corona en nu de lockdown zullen er behoorlijk wat dingen in je leven anders zijn dan normaal? Denk je hier wel eens over na? Of vind je dit lastig? Heb je soms moeite om positief te blijven in deze situatie? Het kan heel fijn zijn om van tijd tot tijd een moment van rust in je dag te stoppen. Of even na te denken over hoe jij je voelt. De onderstaande tips kunnen jou helpen om ook in deze gekke tijd lekker in je vel te blijven zitten.

 
  Blijf bewegen. Bewegend lichaam = bewegend brein, en een bewegend brein kan beter verwerken
  Limiteer nieuws inname. Laat los dat je overal van op de hoogte moet zijn, en dat je meer weet als je meer nieuws kijkt. Dat is niet zo. En de constante stroom van negativiteit , vergroot ook jouw eigen negativiteit
  Bewaak je grenzen. Zeker als je thuis werkt! Je bent niet altijd beschikbaar omdat je in je privé́ situatie moet werken.
  Behoud je ritme. Een ontregelt ritme is een ontregeling van je gevoel.
  Ga naar buiten. Frisse lucht, vitamine D, natuur: essentieel voor een gezond lichaam en geest
  Laat een gevoel er zijn: laat ze komen en gaan als golven op zee. Je bent een mens.
  Blijf je verbinden. Wandel met iemand, zoom, bel, app, schrijf. Blijf verbonden met geliefden
  Mediteer, ontspan. Wat is er binnen in jezelf gaande? Dat mag al jouw aandacht krijgen, ook dat helpt met verwerken en rustig blijven
  Blijf creatief, vermenigvuldigen van je gelukshormonen
  Zoek hulp. Gaat het niet, merk je alleen maar achteruitgang, zoek hulp. Het is oké 🙏🏻 en je bent welkom ❤

Recept

Kip in een krokant jasje, dat klinkt lekker toch? Met dit recept maak je deze krakend kipnuggets in een handomdraai. En om je moeder een plezier te doen, kun je er ook nog een lekkere salade bij maken? Of een schaal snackgroentes? Een makkelijke en lekkere maaltijd.

Bekijk het recept

Tip

Elk gezin heeft zijn eigen tafelgewoonten.
Bij het ene gezin blijft iedereen tot en met het toetje aan tafel blijft zitten, terwijl in het andere gezin de tafel alleen gebruikt wordt om aan te knutselen en eten gebeurt met het bord op schoot op de bank. Maar bij bijna ieder gezin zijn er momenten waarop kinderen weigeren om (gezond) te eten of vieze gezichten trekken wanneer de boontjes en de sla op tafel komen. De onderstaande tips kunnen helpen om jouw kind wat beter te laten eten.

  • Geef je kind een uur voor het eten geen tussendoortjes meer.
  • Laat je kind zoveel mogelijk zelf eten en probeer dus niet te helpen.
  • Probeer aan tafel niet te praten over het eten.
  • Houd het gezellig.
  • Betrek de kinderen bij het bereiden van de maaltijd of laat ze bijvoorbeeld het toetje bedenken.
  • Geef als je staat te koken zo nu en dan een bakje rauwe groentes om te knabbelen. Veel groentes kunnen rauw gegeten worden en zo hebben je kinderen al heel wat vitamines binnen voordat ze aan tafel gaan.
  • Schep niet te veel tegelijk op. Laat je kind eerst een klein beetje opeten en dan kan hij daarna misschien zelfs nog vragen om een extra portie. Dan kun je jouw kind gelijk een compliment geven: ”Wat eet je vandaag goed en wat fijn dat je het zo lekker vindt”.
  • Leer je kind om te proeven.
    De smaak van een kinderen is in ontwikkeling. Als je kind sperziebonen de eerste keer niet lekker vindt, wil dat niet zeggen dat hij de volgende keer geen sperziebonen wil eten. Leer je kind dat er wel altijd iets geproefd moet worden van alles wat er op tafel komt.
  • Neem de tijd voor maaltijden.
    Probeer zo veel mogelijk van de maaltijd een ‘tijd met z’n allen’ te maken; vooral bij het avondeten. Het ontbijt is meestal haastig, en tijdens de lunch is niet iedereen aanwezig. Het avondeten is echt geschikt voor een moment samen. Niet alleen voor het eten zelf, maar ook voor elkaar. Neem de tijd en probeer de kinderen zoveel mogelijk te betrekken in de tafelgesprekken. Zo leert je kind dat samen eten gezellig is, en meer is dan voedsel tot je nemen. Ook doen kinderen na wat ze zien en zien eten, doet eten.
  • Eet niet te laat en probeer regelmaat in te bouwen.
    De meeste kinderen hebben om zes uur gewoon honger: hun lijf vraagt om een nieuwe stoot energie en als ze die niet krijgen, worden ze hangerig, huilerig of ronduit vervelend. Probeer dit moment voor te zijn, door op tijd aan tafel te gaan. Eet zoveel mogelijk elke dag op dezelfde tijd. Als je de maaltijd toch moet uitstellen, geef de kinderen dan vooraf iets anders te eten. Bedenk ook dat een kind dat te laat eet, later inslaapt en vaak onrustiger slaapt.
  • Wanneer je kind niet of nauwelijks gegeten heeft, is het belangrijk dat je daarna niets anders geeft tot het volgende moment waarop normaal gesproken weer iets gegeten wordt. Een kind kan er prima tegen om af en toe een maaltijd over te slaan. Als het honger krijgt eet het vanzelf de volgende maaltijd of de volgende dag weer. Het ene kind heeft ook meer nodig dan het andere, maar zorg er wel voor dat je kind voldoende blijft drinken.

Hulp nodig bij een goede dagstructuur?

BEKIJK HIER

Heb je andere vragen? Stel ze hier

STEL ZE HIER